Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

FAQ / Veelgestelde vragen bloemenover.nl


Door wie is dit initiatief geïnitieerd? 
Dit platform is geïnitieerd door Suzanne van der Erf (C*INC) en Willem van den Ende en tot stand gekomen in samenwerking met Dean en Mike Zuidgeest van Villa Gerbera / Villa Curcuma. Met grote dank aan etenover.nl voor het beschikbaar stellen van het technische platform.

 

Wat is bloemenover.nl?

bloemenover.nl is een tijdelijk gereguleerd non-profit platform. Door de effecten van het Covid19 virus, is er een groot overschot aan bloemen en planten bij Nederlandse kwekers. Dit platform brengt aanbod en vraag voor alle bloemen en planten in Nederland samen. De kweker kan via het platform overschot (dat anders vernietigd wordt) aanbieden. Om een prijzenslag te voorkomen en om rekening te houden met de bloemist op de hoek is de prijs per soort gereguleerd. De vrager (consument) kan via dit platform zoeken naar aanbieders in de buurt. De bestelling wordt online gedaan en kan daarna opgehaald worden bij de kweker.  We moedigen mensen aan meerdere bossen te kopen bij de kweker, gebruik je buurt app, straat app groep of iets dergelijks en koop een bloemetje voor een ander. 

 

Waarom doen wij dit? 
We willen de Nederlandse kwekers een hart onder de riem steken en een beetje hulp bieden. Dit initiatief is gebaseerd op vertrouwen en bedoeld om vraag en aanbod met elkaar te verbinden. Het is zonde dat het overschot aan productie vernietigd moet worden, juist in deze tijd geloven wij dat het fijn is een bloemetje in huis te hebben. Wij, Suzanne en Willem, zijn niet werkzaam in de bloemenbusiness, maar komen uit het Westland en hebben veel kwekers in de familie. 

 

Voor wie dit platform geïnitieerd? 
Dit platform is open voor iedere kweker die momenteel bloemen en planten oogsten die niet meer via de reguliere kanalen geleverd kunnen worden. De marktmeester waarborgt geografische spreiding en de gereguleerde prijs. De marktmeester behoudt zich het recht voor aanbod  (tijdelijk) niet te plaatsen, zonder opgaaf verdere opgaaf van reden. Iedereen kan bestellen; consumenten, bedrijven, zorginstanties. 

 

Wat verdienen wij hier aan?
Dit is een non-profit initiatief, wat betekent dat alle inkomsten naar de kweker gaan na aftrek van noodzakelijke out-of-pocket (denk aan transactie fees voor betalingsverkeer, online hosting van dit platform). Dit platform en het werk wat er aan vooraf ging is op basis van goodwill tot stand gekomen. 

 

Hoe werkt het? 
De bloemenkweker kan via het platform gemakkelijk bloemen aanbieden tegen een zelf bepaalde prijs. De marktmeester heeft (indien) nodig overleg met de aanbieder om een passend aanbod (prijs, omschrijving product etc) op het platform te publiceren. De vrager (consument) kan via dit platform zoeken naar aanbieders die bloemen online hebben gezet. De bestelling wordt online gedaan en kan daarna opgehaald worden. We zijn met de bloemensector in overleg hoe we bloemen ook kunnen bezorgen. Suggesties over bezorging zijn welkom!

 

Ik wil bloemen VERKOPEN, hoe doe ik dat?
Je kunt je via deze link aanmelden. Zorg dat je wat foto's van je bloemen klaar hebt staan. Na het doorlopen van de stappen staan ze direct online en zijn zichtbaar voor vragers. De marktmeester doet een evaluatie van het aanbod en kan eventueel contact met je opnemen, waarna het aanbod daadwerkelijk te bestellen is. De vrager doet een online transactie en komt de bloemen bij jou ophalen. De financiële transactie verloopt automatisch via het platform. Neem de Covid19 maatregelen in acht en zorg voor een Covid19 proof ophaalpunt (houd 1,5 meter afstand) en indien jouw aanbod het toestaat, plaats het zoveel mogelijk buiten. 

Wij experimenteren momenteel met tijdelijke Bloemenover pop-up shops bij particulieren in de voortuin. Aanbod van kwekers aangesloten op dit platform is een dag of twee beschikbaar bij een particulier in de (voor)tuin. Particulieren 'runnen' de shop met behulp van instructies van Bloemenover en gebruiken hun eigen netwerk om de bloemen op een goede plek te krijgen. En uiteraard is dit allemaal vrijwillig, opbrengsten gaan naar de kweker.  Wil je hier meer over weten, stuur ons een berichtje op: hello@bloemenover.nl.

 

Ik wil producten KOPEN, hoe doe ik dat? 
Je kunt op het platform zoeken (via de kaart) naar aanbieders bij jou in de buurt. Vervolgens kies je je producten en reken je online af. Je haalt de bloemen zelf bij de kweker op. Neem de Covid19 maatregelen in acht en houdt minmaal 1,5 meter afstand bij het ophalen. De kwekers zorgen dat er een gepast ophaalpunt op hun adres aanwezig is. 

Wij experimenteren momenteel met tijdelijke Bloemenover pop-up shops bij particulieren in de voortuin. Zie de kaart op de homepage voor locaties (blauwe vinkjes). Het aanbod bij de pop-up shop komt van kwekers aangesloten bij dit platform, maar kan varieren met wat je op de site ziet. Fiets even langs, betaal op locatie (uiteraard contactloos) en neem je bosje mee! 

 

Hoe zijn de bloemen / planten verpakt? 
Dit hangt van de aanbieder af. Neem voor de zekerheid als je je bloemen op gaat halen zelf een tas mee.

 

Op welke tijdstippen kan ik bestellen?
Bestellen kun je op elk tijdstip doen. Bestellingen voor 23uur, zijn de volgende werkdag beschikbaar bij de kweker. De openingstijden per kweker variëren. De tijden staan vermeld bij je bestelling.

 

Hoe kan ik betalen? 
De betaling gebeurt online. Je kunt eenvoudig en snel betalen via iDeal en creditcard. 

 

Hoe vindt de betaling plaats naar de leverancier?
Bij het aanmaken van een account kun je als kweker direct je rekeningnummer invullen. Als de consument besteld en betaald heeft, krijg je het bedrag op dit rekeningnummer gestort. Het is afhankelijk van de bank hoe lang het kan duren voor dit overgeschreven is. 
 

Ik wil niet vooraf betalen, kan dat? 
Het is niet mogelijk om achteraf te betalen. Echter, als je grote volumes wil bestellen, wat we natuurlijk van harte aanbevelen, neem dan vooral direct contact op met de kweker.

 

Betaal ik transactiekosten? 
Ja, er wordt 5% per transactie gerekend. Daarmee bekostigen wij de financiële transactie (denk aan iDEAL betalingsverkeer en credit card) maar ook overige out-of-pocket kosten (denk aan hosting van deze website en wij hebben zelf een fee geïnvesteerd voor gebruik van dit platform). Dit is een non-profit initiatief en alle partijen die tot dusver hebben meegewerkt aan de tot stand koming hebben dit pro bono gedaan. Ook de uren die nu gemaakt worden om het platform te managen zijn good will.

 

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik niet tevreden ben met de producten?
Het is niet mogelijk om je geld terug te krijgen. Gezien de bijzondere tijden hebben we ook niet de mensen paraat om verkeerde bestellingen terug te storten.

 

Waar kan ik terecht als ik niet tevreden ben of er iets mis gaat?
Als dit onverhoopt het geval is met een bestelling, dan kun je contact opnemen met de bloemenkweker zelf.

Hoe lang zijn de aangeboden bloemen houdbaar? 
Dit zal verschillen per kweker maar je kunt er vanuit gaan dat deze bloemen en planten die direct uit de kassen komen, minimaal een week lang houdbaar zijn. Onze marktmeester selecteert aanbieders mede op kwaliteit.

 

Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden? 
Onder de sectie Algemene Voorwaarden.

 

Hoe kan ik mijn bestellingen inzien?
Nadat je besteld hebt krijg je een bevestigingspagina te zien met een overzicht van je bestelling en ordernummer. Je ontvangt direct per mail een factuur (PDF). 

 

Ontvang ik een bevestiging van mijn bestelling? 
Je ontvangt direct per mail een factuur (PDF). 

 

Kan ik een bestelling nog wijzigen zodra hij geplaatst is?
Het is niet mogelijk om je bestelling nog te wijzigen nadat deze afgerond is. 

 

Ik heb geen factuur via de mail ontvangen 
Alle bestellingen worden door het systeem verwerkt. Zodra de bestelling verwerkt is ontvang je een factuur per e-mail. In sommige gevallen kan dit wat langer duren. Check ook even je spam folder!

 

BTW
Op het platform wordt bij ieder product de prijs vermeld. Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW. Op de factuur die je ontvangt wordt de prijs van je bestelling weergegeven inclusief BTW specificaties. 


Hoe kan ik contact met jullie opnemen? 
Je kunt contact met ons opnemen via hello@bloemenover.nl. We horen graag van je.

1